Pengalaman Sambil Belajar Pelajar di Indonesia
Saya Naviinthiran Arasu dari Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Indah, 68000 Ampang, Selangor telah berpeluang untuk menyertai Lawatan Sambil Belajar ke Indonesia. Program ini ialah anjuran Kelab Pencinta Alam SMKBI dengan bantuan Yayasan Anak Warisan Alam (YAWA). Lawatan ini telah memberikan banyak pengalaman kepada saya yang harus dimiliki oleh setiap orang.
 Dalam lawatan ini kami mengunjungi 3 buah sekolah Negara Indonesia. Ketiga-tiga sekolah ini merupakan sekolah yang sedang membuat aktiviti-aktiviti pelestarian sekolah. Mereka dipimpin oleh Sekolah Tunas Hijau dan perkara yang menakjubkan dalam hal ini orang yang memimpin sekolah itu adalah daripada pelajar-pelajar Sekolah Tunas Hijau. Tahap kepimpinan mereka sungguh mengagumkan dan merupakan satu perkara yang harus kita contohi. Sekolah pertama yang kami lawati ialah SMK Negeri 10,Surabaya. Sekolah ini sebenarnya ialah sebuah Sekolah Vokasional. Perkara yang menarik di sekolah ini ialah, sekolah ini dilengkapi dengan Mini Bank. Para pelajar boleh menabung di bank dan para pendidik pula boleh membuat pinjaman dari bank tersebut dengan kadar bunga yang terendah. Layanan warga sekolah tersebut juga amat menggembirakan. Disana, saya telah membuat sebuah lubang bio-pouri dan menanam sebatang pokok jambu batu di sekolah tersebut.
Selain daripada sekolah, kami juga telah melawat beberapa tempat peranginan yang menjadi tumpuan para pelancong. Antaranya ialah tempat membuat kerepek dan tempe. Kami telah membeli produk mereka kerana kelazatanya yang cukup memikat. Bukan itu sahaja, kami juga telah melawat Candi Borubudur. Candi ini merupakan candi Buddishm. Tempat yang saya paling suka dalam lawatan ini ialah Candi Borobudur kerana setiap ukiran yang terdapat pada candi itu menceritakan tentang kehidupan manusia serta agama buddishm pada suatu masa dahulu. Lawatan ke candi ini juga boleh membantu saya dalam pelajaran Sejarah, tingkatan 4. Seterusnya, kami juga melawat ke Gunung Merapi. Gunung ini ialah gunung berapi yang masih aktif. Letupan yang terakhir adalah pada tahun 2010, di mana banyak penduduk kampung tersebut maut. Kami bersyukur ketika melawati tempat tersebut kerana Malaysia terletak di luar Lingakaran Api Pasifik dan bebas daripada gunung berapi sebegini.
 Seterusnya, kami juga berkeseampatan untuk membeli-belah di sana. Antara barang yang menjadi pilihan kami ialah barang yang diperbuat daripada batik seperti kain, baju, beg, selipar, gelang dan sebagainya. Saya seolah-olah rambang mata untuk memilih barang kerana terlalu banyak pilihannya. Aktiviti membeli-belah ini telah mengajar saya untuk tawar-menawar dengan penjual. Walaupun lawatan ini dipenuhi dengan kenangan manis terdapat juga kenangan pahit yang berlaku disana saat saya dan kawan-kawan saya ditipu oleh seorang penarik beca. Ketika itu, kami mengambil sebuah beca untuk membeli-belah. Pada mulanya, penarik beca tersebut menawarkan dengan harga RP5000 tetapi apabila tiba di hotel, harganya melambung tinggi menjadi RP100000. Bagaimanapun, kami terpaksa membayar wangnya kepada penarik beca tersebut kerana tidak mahu bergaduh. RP100000 tersebut bersamaan dengan RM35 dan pengalaman yang saya peroleh di sana akan saya jadikan sebagai satu iktibar walau ke mana jua tempat yang saya kunjungi.
Tuntasnya, lawatan ini telah memberi saya banyak pengalaman dan kenangan manis persis kata peribahasa Melayu, jauh perjalanan,luas pengetahuan. Saya juga harap pada masa yang akan datang, saya dapat menyertai lawatan sebegini ke Negara lain. Terima kasih saya ucapkan kepada pihak penganjur lawatan ini. (Navinthiran - SMK Bukit Indah)
Older Post | Newer Post
|
Credit
Basecode by : Farhan Kerewx
Re-Edit by : RA
Background by : FPA
Created by : AmarHadzwan
Eijau Nusantara
INTRODUCTION
The world is full of people who want to make a difference. People who are interested in helping others and the wider environment. E ijau helps young people to promote what they are doing, their work, their ideas, their passion – and through our community, enables them to connect with others.
In our community we seek to stimulate fresh thinking and bright ideas, and inspire a new generation to become 'social entrepreneurs'. Social entrepreneurs are individuals who create or develop businesses (whether commercial or not for profit) where the primary focus is on social change.
E ijau also seeks to stimulate partnerships between our members and to support them by developing partnerships with established organisations (corporations, NGOs, government, media).
VISION
E ijau is a world community of social entrepreneurs and seeks to inspire a new generation of social innovators, social business and social enterprise.
MISION
Open the hearts and minds of young people on living environment issues and working towards sustainable development in green entrepreneurship.
HISTORY BACKGROUND
✎ E ijau was established in 2011 operating from Klang Valley and from the State of Selangor. It was founded by the member of YAWA Starbucks Eco Ambassador Program. E ijau now consist of 20 youth members from the established PY (Perusahaan YAWA) a Social Entrepreneurs identity and member between the age of 13-40.
✎ E ijau will be registered as non profit organisation. The purposed was to help and organized PY activities with the support of local community.
✎ As citizens of Malaysia we targeted the local community as main supporters in E ijau entrepreneur program. Many of young people in local community are facing a challenge of dropping out of school and easily being addicted with substance abuse. E ijau wanted to change the attitude of our people in the local community especially the youth by involving them in the positive activities and projects which can uplift their lives and contributing to community development. E ijau will also give the young people of the platform to expose their talent.
BUSINESS STRATEGIC
☂ Performing art group is specializing with implementation of traditional media through dance, music, poetry, puppet shows and theatre play to spread health messages in a familiar context (HIV/Aids, substance abuse, Environmental, teenage pregnancy, and etc.
☂ Choreography workshops, art managements , stage manager and leadership courses organize.
☂ Develop their skills in dance, theatre, music, leadership and management.
☂ Project is a volunteerism project which is having exchanging program locally and Internationally.
☂ Monitoring and evaluating the situation that is affecting and harming the environment; our focuses are water conservation, salutation and recycle. We believe in implementation not just planning, more dumping areas will be turn over to useful space for the community.
☂ Partnering with different local schools were we reach lot of young people,who are trained to be project leaders, who will be getting opportunities to attend workshops and exchanging programs with young people which gives them an international exposure and global education. These young leaders will be given opportunities to organized camps during school holidays with teachers and other member to build team work, self esteem, leadership and public speaking.
☂ To promote a conducive environment for economic opportunities for youth in the tourism sector by promoting cultural activities, clothing, arts and craft as well as art vision.
Eco Ambassadors
ECO YOUTH SOCIAL ENTREPRENEURSHIP PROGRAMME
INTRODUCTION
YAWA is working in partnership with Berjaya Starbucks Coffee Company in an Eco Youth Social Entrepreneurship Program to reach out to youth between 6-18 years of age while educating them on the environment.
ECO YOUTH SOCIAL ENTREPRENEURSHIP PROGRAMME
★ This programme reaches out to the youth to firstly improve their quality of life, start the process of educating them about the importance of taking care of the environment, nurturing interest in entrepreneurship through eco activities while helping them realize the positive role they can play in their own communities, thus bring about change that they can be proud of.
★ About 200-300 young people from low-cost apartment blocks around Kuala Lumpur and Selangor will be participating in this programme and they will become “Eco Ambassadors” to give them a sense of ownership and empowerment. They will be given the guidance and the right tools to lead in a variety of projects to beautify their surroundings and promote environmental awareness.
OBJECTIVES
✿ To provide entrepreneurship opportunities through environmental projects, activities and practices.
✿ To inspire and engage youth to take action to improve their environment and immediate surroundings.
✿ To increase awareness among these youth about the environment and how they can make a difference.
✿ To provide a positive outlet for these youth and help them increase their communication skills and interaction amongst youth from other races.
✿ To develop self-esteem, self-confidence, teamwork and teaches leadership skills.
✿ To empower and support youth in understanding that they have a positive role to play in the community.
METHODOLOGY
YAWA will lead the program and Starbucks as eco partner will support with volunteer at their time during any projects.
This is a three phased programme and will be conducted as follows:-
PHASE 1 - Target Communities
To involve the RA of PPR Communities ensuring their support for the programme.
PHASE 2 - Official Kick-Start
Launching of events for the children & youth and their parents of the identified communities to :-
✚ Organise fun ice breaking activities
✚ Interactive environmental education
✚ Interactive musical performance by YAWA using recycled items
✚ Suggestions on how to improve their neighbourhood
PHASE 3 - Activity Phase
Organise environmental and entrepreneurship community related activities such as :
✤ “Neighbourhood Clean-Up Campaign” with Starbucks volunteers.
✤“Weekend Tree Planting”
✤ Environmental education workshops and activities through music, arts & crafts
✤ Regular 3Rs activities
✤ Eco Cycling program within the community
✤ “Eco Friendly Event” with eco performance, environmental projects and sharing their knowledge with their parents and neighbours to highlight their products and efforts.
COLLABORATING PARTNERS
In ensuring the success of the programme YAWA and Starbucks will also be collaborating with relevant entities such as Residents Associations, Schools, Colleges and Universities, Local Governments, Councils and Agencies.
CONCLUSION
♫ The beauty of this program is the real and physical change that both the youth and the local communities can witness for themselves, as it literally take place in their own backyard – a greener, cleaner, safer environment.
♫ For this young “Eco Ambassadors”, the program focuses on them will provide a long-lasting impact in terms of emotional, social, entrepreneurship and physiological growth, thus improves the quality of lives of the local community.
PIPL SM Damansara Damai
Youth On Board
Green Sponsors and Partner

Events
Eco School
INTRODUCTION
Eco-Schools is an international initiative designed to guide schools in implementing a whole-school approach towards environmental and sustainability education. Its holistic, participatory approach and combination of learning and action make it an ideal way for schools to embark on a meaningful path for improving the environments of schools and their local communities. Currently, the programme is being implemented in over 50 countries around the world, involving more than 40,000 schools. Its adoption in Malaysia offers the promise of consolidating various environmental education efforts that are already in place in schools.
At the international level, the programme is run by the Foundation for Environmental Education (FEE). FEE is a non-governmental and non-profit organization aiming to promote sustainable development through environmental education (including formal school education, training of staff and general awareness-raising). It is an international umbrella organisation with one national member organisation per country representing FEE on the national level and in charge of implementing FEE programmes nationally. It has 66 member organisations in 58 countries around the world.
WWF-Malaysia became an associate member of FEE in 2010. It also became the national operator for the Eco-Schools Programme in Malaysia. The implementation of the programme in Malaysia is supported by a National Eco-Schools Committee, made up of partners from the following ministries, government agencies, universities and organisations: Ministry of Education, Ministry of Natural Resources and Environment, Department of Environment, Yayasan Anak Warisan Alam Malaysia, Natural Resources and Environment Board Sarawak, Sabah Environmental Education Network, University Malaya, University Kebangsaan Malaysia, University Sains Malaysia, Global Environment Centre, Friends of Kota Damansara, Malaysian Nature Society, and Scout for Nature.
Click Here to find out more about the Eco School Programme !
Sekolah Lestari
LATAR BELAKANG
Sekolah Lestari - Anugerah Alam Sekitar bertujuan untuk membentuk persekitaran sekolah yang menitikberatkan pemuliharaan dan pemeliharaan alam sekitar dalam aspek pengurusan, kurikulum, kokurikulum dan penghijauan.
KONSEP
✓ Interaksi dengan pelbagai pihak
✓ Payung kepada Aktiviti Alam Sekitar
DEFINISI
๑ Sekolah Lestari - Anugerah Alam Sekitar membudayakan pendidikan alam sekitar dengan menerapkan nilai murni alam sekitar dalam aspek pengurusan, kurikulum, kokurikulum dan penghijauan secara berterusan bagi mewujudkan amalan hidup yang selaras dengan konsep pembangunan lestari.
๑ Pendidikan Alam Sekitar ialah pembelajaran untuk memahami interaksi manusia dengan alam sekitar dan bagaimana alam sekitar diuruskan dengan bijaksana dan bertanggungjawab ke arah kelestarian hidupan di bumi. Proses ini melibatkan pendidikan tentang alam sekitar, melalui alam sekitar dan untuk alam sekitar.
♫ Untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang Garis Panduan Sekolah Lestari, anda boleh memuat turun fail tersebut di sini :
TUNZA Green School Application Form
E-Store
Encyclopedia
Trees
Pengalaman Sambil Belajar Pelajar di Indonesia
Saya Naviinthiran Arasu dari Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Indah, 68000 Ampang, Selangor telah berpeluang untuk menyertai Lawatan Sambil Belajar ke Indonesia. Program ini ialah anjuran Kelab Pencinta Alam SMKBI dengan bantuan Yayasan Anak Warisan Alam (YAWA). Lawatan ini telah memberikan banyak pengalaman kepada saya yang harus dimiliki oleh setiap orang.
 Dalam lawatan ini kami mengunjungi 3 buah sekolah Negara Indonesia. Ketiga-tiga sekolah ini merupakan sekolah yang sedang membuat aktiviti-aktiviti pelestarian sekolah. Mereka dipimpin oleh Sekolah Tunas Hijau dan perkara yang menakjubkan dalam hal ini orang yang memimpin sekolah itu adalah daripada pelajar-pelajar Sekolah Tunas Hijau. Tahap kepimpinan mereka sungguh mengagumkan dan merupakan satu perkara yang harus kita contohi. Sekolah pertama yang kami lawati ialah SMK Negeri 10,Surabaya. Sekolah ini sebenarnya ialah sebuah Sekolah Vokasional. Perkara yang menarik di sekolah ini ialah, sekolah ini dilengkapi dengan Mini Bank. Para pelajar boleh menabung di bank dan para pendidik pula boleh membuat pinjaman dari bank tersebut dengan kadar bunga yang terendah. Layanan warga sekolah tersebut juga amat menggembirakan. Disana, saya telah membuat sebuah lubang bio-pouri dan menanam sebatang pokok jambu batu di sekolah tersebut.
Selain daripada sekolah, kami juga telah melawat beberapa tempat peranginan yang menjadi tumpuan para pelancong. Antaranya ialah tempat membuat kerepek dan tempe. Kami telah membeli produk mereka kerana kelazatanya yang cukup memikat. Bukan itu sahaja, kami juga telah melawat Candi Borubudur. Candi ini merupakan candi Buddishm. Tempat yang saya paling suka dalam lawatan ini ialah Candi Borobudur kerana setiap ukiran yang terdapat pada candi itu menceritakan tentang kehidupan manusia serta agama buddishm pada suatu masa dahulu. Lawatan ke candi ini juga boleh membantu saya dalam pelajaran Sejarah, tingkatan 4. Seterusnya, kami juga melawat ke Gunung Merapi. Gunung ini ialah gunung berapi yang masih aktif. Letupan yang terakhir adalah pada tahun 2010, di mana banyak penduduk kampung tersebut maut. Kami bersyukur ketika melawati tempat tersebut kerana Malaysia terletak di luar Lingakaran Api Pasifik dan bebas daripada gunung berapi sebegini.
 Seterusnya, kami juga berkeseampatan untuk membeli-belah di sana. Antara barang yang menjadi pilihan kami ialah barang yang diperbuat daripada batik seperti kain, baju, beg, selipar, gelang dan sebagainya. Saya seolah-olah rambang mata untuk memilih barang kerana terlalu banyak pilihannya. Aktiviti membeli-belah ini telah mengajar saya untuk tawar-menawar dengan penjual. Walaupun lawatan ini dipenuhi dengan kenangan manis terdapat juga kenangan pahit yang berlaku disana saat saya dan kawan-kawan saya ditipu oleh seorang penarik beca. Ketika itu, kami mengambil sebuah beca untuk membeli-belah. Pada mulanya, penarik beca tersebut menawarkan dengan harga RP5000 tetapi apabila tiba di hotel, harganya melambung tinggi menjadi RP100000. Bagaimanapun, kami terpaksa membayar wangnya kepada penarik beca tersebut kerana tidak mahu bergaduh. RP100000 tersebut bersamaan dengan RM35 dan pengalaman yang saya peroleh di sana akan saya jadikan sebagai satu iktibar walau ke mana jua tempat yang saya kunjungi.
Tuntasnya, lawatan ini telah memberi saya banyak pengalaman dan kenangan manis persis kata peribahasa Melayu, jauh perjalanan,luas pengetahuan. Saya juga harap pada masa yang akan datang, saya dapat menyertai lawatan sebegini ke Negara lain. Terima kasih saya ucapkan kepada pihak penganjur lawatan ini. (Navinthiran - SMK Bukit Indah)
Older Post | Newer Post
|